2013. április 1., hétfő

Vissza 1945-be, a Rettenetes szülőkhöz

Az elmúlt hónapokban sokat foglalkoztam Gábor Miklós első igazi nagy sikerével, kiugrásával 1945 szeptemberének végén, Michel-alakításával Cocteau: Rettenetes szülők című darabjában. Hogy akkor belekezdtem a témába, egyik inspirálóm a Zala Megyei Levéltárban feltalált Gábor Béla-levél volt. Kedves Olvasó, mielőtt tovább folytatod ez a posztot, kérlek, olvasd el, vagy ha már olvastad, fusd át újra EZT A RÉGEBBI ÍRÁSOMAT különös tekintettel a benne fotómásolatban megmutatott levélre. 

Már régóta szerettem volna hozzájutni az abban a levélben Gábor Béla által kiemelt Új Magyarország című újsághoz. Nos, a közelmúltban végre eljutottam az Országos Széchenyi Könyvtárba és megkaptam mikrofilmen a lap 1945-ös évfolyamát. Szerencsésen meg is találtam az illető cikket a szeptember 25-i szám 11. oldalán. Máthé Klára írása gyakorlatilag egy "szabványos" színikritika, amely először Cocteau-ról szól úgy általában, majd erről a darabjáról. Indokolja, hogy szerinte miért volt jó választás a szerzőnek ezt a darabját színre vinni a Művész Színházban, majd rátér a konkrét előadásra. Most csak Gábor Miklósról szóló mondatait idézem:

Az előadás kiugró eseménye, az egész magyar színészet nagy, komoly és örvendetes meglepetése: a fiatal Gábor Miklós. Ez az eddig névtelen színész most egyszerre úgy kiugrott, ahogy amerikai filmekben szoktuk látni: egyik napról a másikra a teljes ismeretlenségből az érdeklődés első vonalába került. Úgy keveri a kamaszos ösztönt és a tudatos felnőtt, komédiás rafinériát, ahogy csak az egészen kiváltságos tehetségek tudják.

Végül egy eddig nem látott kép a korabeli SZÍNHÁZ című hetilap 1945. évi szeptember 26-i számából. Úgy fényképeztem ki a bekötött évfolyamból, nyilván nem túl profi módon, de magában az újságban is eléggé elmosódott volt a kép. Viszont legalább láthatjuk együtt az előadás valamennyi szereplőjét a 2. felvonás egy drámai pillanatában:


Szörényi Éva, Uray Tivadar, Sulyok Mária, Gábor Miklós, Keresztessy Mária

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése