2013. április 30., kedd

Rákosi Mária

Akik rendszeresen olvassák a blogomat, még ha nincsenek is túl sokan, remélem, érzékelték, érzékelik, hogy viszonylag ritkán szóltam Gábor Miklós magánéletéről. Most röviden mégis megteszem, s az erről szóló kis sorozatot az előző posztban már el is kezdtem. Azt gondolom ugyanis, hogy azért egy ember, egy művész életéhez a magánélet is hozzátartozik, különösen akkor, ha házastársi kapcsolatai pályatárshoz fűzik. Ezen kívül indokom lehet az is, hogy naplói nyomán kiadott könyveiben, sőt, különböző interjúiban Gábor Miklós maga is szólt erről a témáról nyilvánosan. Ezért gondoltam, hogy - csak a dokumentálás szándékával - röviden én is összefoglalom magánéletének alakulását és igyekszem, hogy ennek semmi, de semmi bulvár-íze ne legyen.

Az elmúlt alkalommal Ruttkai Éva szavait idéztem, s azzal zártam, hogy 1945 őszi estéje és az ő 1950 áprilisában történt házasságkötésük között - vagy lehet, hogy már előtte - Gábor Miklós életében felbukkant valaki.

Neve Rákosi Mária (1927. 12. 14. - 1981. 01. 24.). Húsz évesen, 1947-ben szerzett diplomát a színiakadémián és még azon a nyáron összeházasodtak.

Itt egy akkori fényképük, talán éppen esküvőjük alkalmából készült. Sajnos, lelőhelyén, az egyébként rengeteg érdekességet tartalmazó europeana.eu weboldalon úgy dokumentálták, hogy a képen Vass Éva szerepel. Azóta kértem helyreigazítást az oldal üzemeltetőjétől, remélem, megteszi :)

Foto: Várkonyi László


A Színház című hetilap 1947. évi 27. száma 10 új ösztöndíjas tag a Nemzetiben című cikkében így mutatta be Rákosi Máriát:

Tipikus halmozó. Elnök volt az Akadémián, játszott már komoly és vidám szerepeket mint növendék, ezenkívül elsőnek szerződtették a Nemzetibe, s a tetejébe a napokban még férjhez is ment Gábor Miklóshoz, a legtöbbre hivatott fiatal színészhez. Igaz, tehetségből is ez a kedves "fiatalasszony" halmozott össze legtöbbet évfolyamtársai között.

Pályáját tehát a legjobb előjelekkel kezdte meg a Nemzeti Színházban, ám hamar átkerült a Belvárosi, majd az Ifjúsági Színházba. 1960-tól 1981-ig, ötvennégy éves korában bekövetkezett haláláig a Madách Színház tagja volt és elsősorban epizódalakításaival keltett figyelmet.

1972-ben a Madách Színházban. Forrás: szinhaziadattar.hu

Gyerekkoromban sokszor hallottam a rádióban azt a Csongor és Tünde felvételt, amelyben Ilmát személyesítette meg Gábor Miklós Csongora és Ruttkai Éva Tündéje oldalán, hangja, ízes beszéde máig a fülemben van. 
Egyszer, az 1970-es évek elején színpadon is láttam Gábor Miklóssal Karinthy Ferenc: Szellemidézés című darabjában, amelyben a Gábor által játszott író-főhős családjának szakácsnője volt "Róza néni" néven. Kapott egy nagy pillanatot az előadásban, amikor, miután a szokásos esti vendégek felfedezték és megették a titkos összeesküvéssel befőzött és a gyerekszoba dunyhái alatt dunsztolódó baracklekvárját, rájön, hogy képtelenség rendbe tenni a bohém életvitelű író mindennapjait és az éjszaka közepén zörgeti fel munkaadóját, hogy adja ki a cselédkönyvét. Erre a jelenetre ment le a 2. felvonás függönye.

Gábor Miklósnak ez az első házassága nyilván nagyon rövid volt, két évnél nem tarthatott tovább, hiszen Ruttkai Évával 1950 áprilisában kötötték össze életüket.

Rákosi Máriától búcsúzzunk fiatal fényképével, a Minden megtörténhet című szovjet zenés vígjáték 1953-as előadásából:

Forrás: szinhaziadattar.hu


4 megjegyzés:

  1. Felvidéki Judit : 1975-ben ismertem meg Rákosi Máriát, még Gábor Miklós előtt. Berek Kati ajánlotta figyelmembe, amikor a főiskolán a diplomafilmemre készültem, Francz Kafka: Koplalóművészére.Akkoriban már Mádi Szabó Gábortól is elvált, s egy nála jóval fiatalabb kissé bunkó élettársa volt, aki persze kihasználta. A szakmában közismert volt, hogy Mádi Szabó Gábor milyen nagy piás volt és sajnos felesége, Rákosi Mária is alkoholista lett. Elválásuk után Mádi új életet tudott kezdeni, leszokott a piáról, újra nősült, egy tévés sminkest vett feleségül, s boldogan éltek. Rákosi Mária azonban alkoholista maradt, s bizony meglehetősen leépült. Élete vége felé jóval öregebbnek nézett ki a koránál, s összetéveszthető volt egy vice házmesterrel. Én nagyon megszerettem, mert kitűnő humora volt, s remek karakterszínész. Élete végéig,szinte minden filmemben játszott egy kis epizód szerepet. Akkor a színház már nem igen foglalkoztatta.G.M.-nek lelkiismeret furdalása volt vele szemben, s nem véletlen. Erről ír is a könyvében.Nem állt ki Rákosi Mária mellett, amikor Őt kizárták a pártból, míg Ő megúszta egy fegyelmivel, holott együtt "vétkeztek". Rákosi Mária soha nem panaszkodott, s nem beszélte ki kapcsolatait.Mária egyszerű, természetes, belevaló, jó humorú nő volt, s nem ismert lehetetlent. Egyszerre volt közönséges, frivol, bájos, butuska. Talán ez vonzotta Gábor Miklóst, mert mindannak az ellentéte volt,amit az ő kispolgári környezete erénynek tartott. Talán lázadás is volt részéről ez a kapcsolat. A polgári úri gyerek "félrelépése" s, hogy a szülők védőszárnyai alól kikerülhessen, s végre a saját "bohém művész" életét élhesse. Rákosi Mária a szabadságot jelentette számára akkoriban, s mindenben partnere, játszótársai voltak egymásnak. Mária mellett rossz fiú is lehetett, de legalább belekostólhatott, ahogy az italba is,amitől aztán egy életre megundorodott.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Judit, nagyon köszönöm, hogy mindezt megosztottad velünk, így sokkal árnyaltabb a kép. Nagy kár érte...

    VálaszTörlés
  3. Kedves Katalin !
    Véletlenül találtam a blogjára.Örömmel olvastam, mert sok szerepben láttam Gábor Miklóst és feleségeit.
    Rákosi Máriáról nem tudtam, Ilosvay Katalinról olvastam naplóiban,mint ifjúkori szerelméről.Ő is csodálatos ,finom szinésznő volt,kiváló vers mondó.
    Rákosi Máriára kettős szereposztásban a Peer Gynt Aeséjét osztották,Psotával kettőzve,nem láttam,nem tudom ,hogy milyen volt.Psotát favorizálták Husztival.
    Vass Éva tündéri finomságú müvésznő,sajnos korán visszavonult,nem mutatja magát,igy megmarad régi emlékképként,ifjan.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Kacirc, nagyon örülök, hogy rátalált a blogomra, remélem, máskor is ellátogat ide - és örülök, hogy sok szerepben láthatta Gábor Miklóst... Néhányban én is, de nem annyiban, mint szerettem volna, igaz, hogy a hatvanas években még eléggé kislány (ráadásul vidéki kislány) voltam. De azért a Hamletben sikerült, 13 és fél éves koromban...

    VálaszTörlés