2011. április 16., szombat

"Több mint rokonság, s nem éppen rokonszenv"

A Filléres emlékeim sorozat végén azt ígértem, hogy ezentúl objektívabb leszek. Attól tartok, ezt az ígéretemet nem tudom teljesen beváltani, bár törekedni fogok rá.  De még nem most :)

"Több mint rokonság, s nem éppen rokonszenv".
Ez volt az a mondat, amit először hallottam Gábor Miklóstól élőben 1966. december 28-án. Soha nem felejtem el, ahogyan ott ült a színpad előterében azon a szépvonalú reneszánsz széken. A hatodik sorból elég közelről láthattam.
Valami nagyon meghittet éreztem attól a pillanattól kezdve, hogy a viharos szellem-jelenet után megjelent a színpadon, de nem tudtam volna megfogalmazni, hogy mit hiszen még tizennégy éves sem voltam egészen. Aztán később olvastam egy mondatot; sajnos, már nem tudom, hogy hol és azt sem, ki mondta róla. De nem is ez, hanem maga a mondat a lényeg, ami pontosan azt fejezte ki, amit én azon az estén éreztem: az ő Hamletje olyan, mintha kézen fogná az embert...

2 megjegyzés:

  1. A fiatalságomat idézi fel ez a felvétel...Nem is emlékeztem, hogy Márkus olt Claudius!

    VálaszTörlés
  2. Igen, Bessenyei 1964-től játszotta, és ugyanattól Gertrudot Tolnay Klári, Poloniust Ajtay Andor. Igaz, később Tolnay helyett időnként újra Simor Erzsi volt Gertrud, én is ővele láttam (+ Bessenyeivel és Ajtayval). Ezen a felvételen Polonius még Pécsi Sándor, csak itt nem sok látszik belőle.

    VálaszTörlés