2012. július 28., szombat

Még mindig a nagypapa...

A múltkor úgy gondoltam, egyelőre nem lesz több információm Goldberger Rezsőről, Gábor Miklós apai nagyapjáról. Pár nappal ezelőtt mégis sikerült előkeríteni több bizonyítékot is a haláláról, s ezek szerencsére néhány további adatot is tartalmaznak.

Már írtam, hogy 1929 körül Székesfehérváron Gábor Bélának anyagi gondjai támadtak az általa igazgatott két mozi kapcsán, és ekkor szülei siettek a segítségére. Mutattam is egy hivatalos irat részletét, Goldberger Rezső és felesége aláírásával.
Az ügy elhúzódott és Gábor Béla egy későbbi beadványából kiderült, hogy időközben meghalt az édesapja. Pontosan ezt írta 1933. március 20-án a székesfehérvári polgármesternek:

Az elmúlt évben életem legsúlyosabb csapása ért, mikor elvesztettem Édesapámat.

Ez a mondat arra engedett következtetni, hogy Goldberger Rezső 1932-ben halt meg. Sokat keresgéltem a szóba jöhető települések anyakönyveiben, de nem találtam rá a halálozási bejegyzésre. Ekkor elkezdtem az akkori két zalaegerszegi hírlapot böngészni, hogy – bár a nagypapa mozija Balassagyarmaton volt, – hátha fia révén, aki 1944 nyaráig tulajdonosa volt a zalaegerszegi Edison mozinak, megemlékeznek róla a zalai sajtóban is. Tényleg megtaláltam a rövid híradást a Zalavármegye című lapban, de nem az 1932-es, hanem az 1931-es évfolyamban. Március 24-én ez jelent meg az újság 3. oldalán:

Halálozás. Goldberger Rezső, a balassagyarmati mozgószínház bérlője, Gábor Béla, a zalaegerszegi Edison mozgó tulajdonosának édesapja, szombaton, Budapesten, súlyos operáció után, meghalt. A haláleset a magyar mozgószínházi világban nagy részvétet keltett.

E hír alapján a nagypapa halálának napja 1931. március 21., szombat.

Most már "csak" el kellett kezdenem az egyes budapesti kerületek anyakönyveit böngészni. Azt kívülről nem tudtam, hogy 1931-ben milyen kerületekben voltak kórházak, kezdtem az I. kerülettel. És nagyon gyorsan siker koronázta keresgélésemet, ugyanis Goldberger Rezső az I. kerületi Siesta szanatóriumban hunyt el (Ráth György utca 5.), így ott anyakönyvezték.

Íme, a hivatalos bejegyzés:



Ebből megtudhatjuk, hogy 66 éves korában halt meg március 21-én, délután 1/4 5-kor. Lakcíme: Balassagyarmat, Scitovszky utca 8. (Erről majd később!) Szülei: néhai Goldberger Márton és néhai Stern Eszter. Halálának oka: agyvérzés, gyomorfekély és szűkület.

Így jóval többet tudunk róla, mint korábban, például azt, hogy ezek szerint 1864/65 körül születhetett. Csak sajnos a korabeli anyakönyvi formanyomtatvány az elhunytak születési helyét nem tartalmazta...

A Siesta szanatórium egyébként bevonult a magyar irodalomtörténetbe is: itt halt meg Babits Mihály és itt kezelték József Attilát...
Ma ugyanez az épületegyüttes az Országos Onkológiai Intézet otthona. A Budapest Anno című, azóta sajnos megszűnt blog remek leírást ad róla. Érdemes megnyitni, mert egy éppen 1931-ből származó képeslapot is találhatunk ott az épületről.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése