2016. szeptember 17., szombat

A nem várt vendég 1.

Legutóbb egy 1967-ben készült televíziós filmet mutattam itt a blogban. Benne nyújtott alakítását Máriássy Judit Gábor Miklós televíziós pályafutása Hamletje-ként értékelte. Azt a filmet valószínűleg többet nem fogjuk látni, úgy tűnik, már nincs meg a tv archívumában...

Van viszont egy jó évtizeddel későbbi film, aminek főszerepéért Gábor Miklós szintén ezt a minősítést érdemelné. Nem mintha nem lennének más kimagasló televíziós alakításai, de mai filmünk irodalmi alapanyaga, maga a történet, annak érzelmi töltete, a kimagasló rendezés, a főhőst körülvevő többi szereplő, még a legkisebb epizódfigurák is, akik valamennyien nem játsszák, hanem szintén élik szerepeiket, hozzá az atmoszférateremtő forgatási helyszín, mind mind aláhúzza és kiemeli Gábor Miklós csodálatos játékát. Erről szerencsére bármikor meggyőződhetünk, a film megtalálható kedvenc videomegosztó portálunkon - bevallom, én töltöttem fel :) Majd a poszt végén megadom a linket.

Ma tehát ezzel a filmmel foglalkozunk.

A nem várt vendég egy trilógia befejező része. Vaszilij Suksin novelláiból 1978-ban rendezte Bacsó Péter. Az első rész címe: Sértés, főszereplői Tordy Géza, Szatmári István, Molnár Piroska. A második rész: Éttermi beszélgetés, főszereplői Suka Sándor és Vajda László. A három filmet 1979. július 11-én Sértés címen egy estés filmként tűzte műsorra a Magyar Televízió. 1983 februárjában mozifilmként is bemutatták.

A Film Színház Muzsika 1978. 29. számában közölt riportot a készülő alkotásról. Bacsó Péter a következőket mondta a témaválasztásról:

Hűséges olvasója vagyok a Nagyvilágnak. Először a Kertész Erzsébet fordította Sértést fedeztem fel magamnak, aztán az Éttermi beszélgetést, Fülep Zsófia fordításában, s végül a Sándor László magyarította Nem várt vendég olvasásakor gondoltam arra, hogy ez a három írás tematikailag összefügg, kerek egészet alkot. [...] Mindhárom novella szereplői megpróbálják megtalálni helyüket a világban, próbálják visszaszerezni emberi méltóságukat - hol több, hol kevesebb sikerrel.

A cikkben Gábor Miklós is nyilatkozott:





Kritikát legközelebb fogok mutatni - addig is mindenképpen nézzük meg a szóban forgó "csodát":

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése