Találtam még néhány érdekességet a Bécsi gyémántokkal kapcsolatban.
Mint írtam, a történet Mária Terézia idejében játszódik: a bécsi ékszerész szép lánya és Mária Terézia testőrségének délceg tisztje egymásba szeretnek. Némi bonyodalom után maga a császárnő boronálja őket össze, miközben Strasser papa feltalálja a mű-gyémántot, azaz a strassz-követ.
Közben tudok még képet mutatni az előadásból, de Gábor Miklós nélkül. A Magyar Színházi Intézet adattárában csak ez az egy kép található, rajta a szerelmes fiatal lányt játszó Csikós Rózsi Lázár Máriával (Mária Terézia):
Mint írtam, a történet Mária Terézia idejében játszódik: a bécsi ékszerész szép lánya és Mária Terézia testőrségének délceg tisztje egymásba szeretnek. Némi bonyodalom után maga a császárnő boronálja őket össze, miközben Strasser papa feltalálja a mű-gyémántot, azaz a strassz-követ.
Közben tudok még képet mutatni az előadásból, de Gábor Miklós nélkül. A Magyar Színházi Intézet adattárában csak ez az egy kép található, rajta a szerelmes fiatal lányt játszó Csikós Rózsi Lázár Máriával (Mária Terézia):
Nos, Strasser papa alakját valós
személyről mintázták a szerzők. Az 1700-as évek közepén Bécsben élő
aranyműves és ékszerész, Joseph Strasser találta fel a gyémántra
igencsak hasonlító, máig az ő nevét őrző strassz-követ. Vele a
valóságban is esett meg olyan sztori, ami bekerült a darabba: amikor
felékszerezett feleségével és lányával elmentek egy bálba,
letartóztatták, mert azt hitték, igaziak a kövek és nyilván lopottak...
Végül a derék feltaláló Párizsba volt kénytelen távozni, ahol hatalmas
üzleti sikert aratott strassz-köveivel.
Tehát volt némi
valóságmagja a könnyű kis darabnak, amihez nagyon frissen
hozzájuthatott a Madách Színház. Bécsi ősbemutatóját 1940 augusztusában
tartották, eredeti címe: Brillanten aus Wien volt. Gróf Károlyi István lefordította és a következő év
áprilisának végén már játszották Pesten is.
Ez a gróf
Károlyi István, Károlyi Mihály unokaöccse, alig huszonéves
"színházbolond" fiatalember volt. Az ő tőkéjéből nyílt meg egy eredetileg mozinak épült helyen 1940 végén magánszínházként a helyszínéről elnevezett színház, ami aztán később mint
a nagykörúton felépült "nagy" Madách Színház kamaraszínháza működött.
Szóval gróf Károlyi színháztulajdonos gyorsan lefordította a limonádé, ám
sikergyanús osztrák operettet. Lehet, hogy kicsit bele is nyúlt a
darabba. Mindenesetre a hősszerelmes nevét megváltoztatta: az eredetiben
Max von Weigersheim-nek hívták, míg a magyar előadásban gróf Sármássy
Miklós lett belőle. Tehát megváltozott a nemzetisége, ami jó húzás volt,
hiszen közismert a történelemből Mária Terézia magyar testőrségének
létezése. Másrészt, szerintem nagyon könnyen elképzelhető, hogy a
Sármássy Miklós nevet a fordító egyenesen alakítójára, a fiatal és "sármos" Gábor
Miklósra szabta. De az is érdekes, hogy volt akkoriban egy pontosan ezt a nevet viselő magyar színész is.
Már két alkalommal mutattam korabeli kritikákat, illetve egy, azok alapján írt összefoglalót. Még egy apró megjegyzést azért tudok idézni, amelyet a tekintélyes Egyed Zoltán tett a korabeli színházi képes hetilap, a Film Színház Irodalom 1941. 17. számában:
Ilyen tanácsot sem kapott Gábor Miklós elkövetkező pályája során... Amúgy hamarosan bevonult katonának és mire a frontot megjárva katonaszökevényként hazakeveredett s egy pesti lakás fürdőszobájában túlélte a bombázásokat, biztosan nem kellett fogyókúráznia...
Visszatérve a korabeli kritikákhoz: megegyeztek abban, hogy a darab maga elég gyenge, az előadásnak pedig nem tett jót, hogy túl kicsi hozzá a Madách téri új színház színpada. Ugyanakkor a színészi alakítások egészen kiválóak voltak. Ennek ellenére május végén, alig egy hónappal a bemutató után a színház vezetősége levette az előadást a műsorról. E sorozat után Gábor Miklós már nem is léphetett színpadra - a zsidótörvények következtében. Csak a Vigadói Esték irodalmi sorozatban jutott pódiumhoz (Hont Ferenc és Major Tamás nevéhez fűződtek ezek az antifasiszta irodalmi estek), mígnem be kellett vonulnia katonának. Következő premierjére csaknem napra pontosan a Bécsi gyémántok bemutatója után négy évvel, 1945. április végén kerülhetett csak sor, már a Nemzeti Színházban.
Már két alkalommal mutattam korabeli kritikákat, illetve egy, azok alapján írt összefoglalót. Még egy apró megjegyzést azért tudok idézni, amelyet a tekintélyes Egyed Zoltán tett a korabeli színházi képes hetilap, a Film Színház Irodalom 1941. 17. számában:
Gábor Miklós, a filmben felfedezett fiatal amorózó alakította a császárnő testőrhadnagyát, általában nagyon elfogadhatóan, de egy kicsit túlságosan kitöltve a piros és ezüst huszár uniformist. Három és félkilót kellene fogynia.
Ilyen tanácsot sem kapott Gábor Miklós elkövetkező pályája során... Amúgy hamarosan bevonult katonának és mire a frontot megjárva katonaszökevényként hazakeveredett s egy pesti lakás fürdőszobájában túlélte a bombázásokat, biztosan nem kellett fogyókúráznia...
Visszatérve a korabeli kritikákhoz: megegyeztek abban, hogy a darab maga elég gyenge, az előadásnak pedig nem tett jót, hogy túl kicsi hozzá a Madách téri új színház színpada. Ugyanakkor a színészi alakítások egészen kiválóak voltak. Ennek ellenére május végén, alig egy hónappal a bemutató után a színház vezetősége levette az előadást a műsorról. E sorozat után Gábor Miklós már nem is léphetett színpadra - a zsidótörvények következtében. Csak a Vigadói Esték irodalmi sorozatban jutott pódiumhoz (Hont Ferenc és Major Tamás nevéhez fűződtek ezek az antifasiszta irodalmi estek), mígnem be kellett vonulnia katonának. Következő premierjére csaknem napra pontosan a Bécsi gyémántok bemutatója után négy évvel, 1945. április végén kerülhetett csak sor, már a Nemzeti Színházban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése