2019. december 5., csütörtök

Könyv készült a centenáriumi kiállítás anyagából!

A könyvbemutató december 17-én lesz:



A Bajor Gizi Színészmúzeumban 2019. június 15-én nyílt meg Bessenyei Ferenc és Gábor Miklós avagy Gábor Miklós és Bessenyei Ferenc centenáriumi emlékkiállítása. Időszaki kiállítás, de azért elég hosszan, több, mint fél éven át látható, még ezekben a napokban is. Legújabb infó, hogy a nagy sikerre való tekintettel meghosszabbították 2020. március 1-jéig. Így aki nem látta, még van idő elmenni, bár most valószínűleg zimankósabb napok jönnek.


Én magam ott voltam a megnyitón, majd két hónappal később visszamentem egy jóbaráttal, és akkor tényleg rendkívül alaposan megnéztük, szinte át-tanulmányoztuk a kiállítást bevallom, én elfogultan nagyobb hangsúlyt fektettem a Gábor Miklós részre, de persze Bessenyeit sem hanyagoltam el :)

A kiállítás Gábor Miklós részének az OSZMI munkatársa, Huber Beáta muzeológus a kurátora. Még az anyaggyűjtés, szerkesztés időszakában megkeresett. Mint mondta, sokat segít neki ez a blog erre azóta is nagyon büszke vagyok!!! (Úgyhogy érdemes csinálni, még ha a mindennapokban nincs is túl nagy nézettsége...) Beáta rendkívül alaposan beleásta magát Gábor Miklós életművébe, sokoldalúan közelítette meg alakját. Ez már a kiállítás felületes megtekintésekor is látszik. De aki átolvassa a képfeliratokat és végigböngészi a monitorokon közreadott kiválóan megválogatott és szerkesztett tematikus anyagokat, az erről még inkább meggyőződhet.

És ha véget ér a kiállítás, ennek a nagy munkának a lényege megmarad: a Petőfi Irodalmi Múzeum (amelyhez hivatalosan az OSZMI és a Bajor Gizi Színészmúzeum is tartozik) egy emlék-kötetet jelentet meg, amely e kiállítás anyagára épül. Az egyes fotók mellett a két művész, illetve pályatársaik és barátaik  gondolatai kaptak helyet. A kötetet mindkét művész részletes pályaképe, valamint színházi- és filmszerepeik jegyzéke egészíti ki.




A könyv hátoldalán a következő ismertető lesz olvasható:

A kötet a huszadik századi magyar színháztörténet két nagyformátumú művészegyéniségének, a száz éve született Bessenyei Ferencnek és Gábor Miklósnak állít emléket.
Több mint félévszázados pályájuk során mindketten hivatásnak és szenvedélynek tekintették a színjátszást. Mesterségbeli tudásuk birtokában szinte eggyé váltak szerepeikkel. Bessenyei Ferenc Bánk bán, Othello és Tevje alakításával, Gábor Miklós pedig Hamlet, Tanner John és Lucifer figurájának életre keltésével hosszú időre hagyományt teremtett. Az album megörökíti a két színészlegenda ikonikus szerepeit, és bemutatja páratlanul gazdag és sokszínű pályafutásukat. A fotókat Bessenyei Ferenc és Gábor Miklós gondolatai kísérik, de kortársaik is szóhoz jutnak.
A sokszólamú elbeszélésből kirajzolódik a színházi műhelymunka gyötrelme, a szerepformálás öröme és nehézsége, a közönség ízlésének változása és a két művész magánélete.

Az előzetes információk szerint nemcsak gazdag, de nagyon szép kötet is lesz ez már a fentebb közölt képek alapján is megítélhető. December 17-én a helyszínen tartják a bemutatóját, ahol Gábor Miklós veje, Szigethy Gábor irodalomtörténész fog beszélni róla és nyilván e két színész-óriáshoz fűződő saját emlékeiről. 



Szerintem ez a könyv kiváló karácsonyi ajándék is lehet sokak számára.  Megvásárolható lesz a Bajor Gizi Színészmúzeumban (a bemutató délutánján 25% engedménnyel) és a Petőfi Irodalmi Múzeumban. Aki nem tud ezekre a helyszínekre elmenni, online is hozzájuthat. Most még nincs fent, de a megjelenés után biztosan megrendelhető lesz a SZÍNHÁZI KÖNYVEK oldalon.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése