2022. július 22., péntek

Lesz Gábor Miklós lexikon!

Tavaly novemberben írtam egy posztot GÁBOR MIKLÓS LEXIKON címmel. Abban elmeséltem, hogyan, milyen előzmények után jutottam arra a gondolatra, hogy Gábor Miklós életművét a lexikon műfajában próbáljam meg feldolgozni, és azt is megmutattam, hogy rövid két nap alatt mire jutottam. Persze ennek a két napnak a háta mögött évtizednyi intenzív gyűjtő- és dokumentáló munka állt.


Film Színház Muzsika 1967/1


 

Közvetlenül akkor még nem folytattam a projektet, mert nagyon benne voltam a nagykanizsai szimfonikus zenekar történetéről írt könyvem utolsó simításaiban. Aztán tavasszal többheti intenzív munkával egyesítettem a magyar és külföldi zenei emlékhelyekről vezetett blogjaimat, melynek címe ZENEVÁNDOR lett. Amint azt sínre került, elgondolkodtam, hogy akkor most mi következzen? Mert annyi tervem van... Majdnem készen van a Nagykanizsai zenei lexikon című munkám, amiből - úgy néz ki - talán az év vége felé vagy jövőre lehet nyomtatott könyv, de azért még fog igényelni utolsó kiegészítéseket, simításokat; folytatni kellene a legfontosabb kanizsai muzsikusokról szóló portrésorozatomat, mert ebből majd szintén szeretnék egy könyvet; de annyi kanizsai téma után már tényleg nagyon itt az ideje, hogy végre úgy igazán érdemben foglalkozzam Gábor Miklóssal.

Azért is, mert a róla szóló, már több mint tíz éves blogomat is bizony meglehetősen elhanyagoltam az utolsó két-három évben... pedig igazán nem lazsálok... De most, másfél hónapja szinte semmi mást nem csinálok, csak a Gábor Miklós lexikont! És nagyon szépen haladok, jobban, mint reméltem!

A lexikonnak először is van egy word-ben megírt, csak szöveges változata, amin naponta dolgozom. (Nemrég, körülbelül két órán keresztül azt hittem, hogy az egész addigi munkám elszállt... na azt az érzést nem kívánom senkinek... de hepiend lett, azóta aztán duplán ügyelek a biztonsági mentésre...) De hogy már most tudjak valamit mutatni a nyilvánosságnak, elkezdtem ugyanazt a formát, amit már csináltam a nagykanizsai zenei lexikon kapcsán. Ez pedig az, hogy az egyes szócikkekről Power Point-tal diaképeket készítek, azokról egyesével képernyőfotókat, és ezeket mutatom meg kisebb adagokban a Facebook "In memoriam Gábor Miklós" oldalán.

Ez persze nem a nyilvánosságnak szánt végleges változat, csupán ízelítő, figyelemfelkeltés. Bár igyekszem szisztematikusan csinálni, a képeket albumokba rendezem most még az abc elején tartva: Gábor Miklós lexikon A-F címmel. Első menetben csak a színházi előadásokkal foglalkozom, de majd jön a többi terület is.

Mutatok néhány ilyen diaképet, hogyan is képzelem el; aki többre kíváncsi, érdemes követni a Facebook-on az említett "In memoriam Gábor Miklós" oldalamat.

Még annyi megjegyzés előtte, hogy ezt a külalakot kifejezetten a facebook számára barkácsoltam házilag. Ha lehet az anyagból később könyv, nem feltétlenül így fog kinézni, sőt, biztosan nem így.

 

  

Itt a borítóképen látható logók az egyes szócikkeknél meg fognak jelenni attól függően, hogy színházi előadás, film, tv-film, könyv, vagy más egyéb a téma. Első körben még csak a színházi előadásokkal foglalkozom, azért van minden kép felső sarkában a színházat megjelenítő képecske. 

Akkor most tényleg, jöjjön négy véletlenszerűen kiválasztott szócikk. Bár az első kettő választásban van némi szándékosság, mert ugyanaz a darab, sőt szerep, majdnem húsz év különbséggel és még több ilyen is volt Gábor Miklós pályáján 😊





Természetesen a Power Point-tal létrehozható diaképek mérete behatárolja a rájuk írható szöveg mennyiségét. Az eredeti kéziratomban ez szinte minden esetben több, mert például tartalmaz egy forrásjegyzéket is, hogy az illető témáról még hol olvashatunk. Sokszor a kritikai idézetek közül is válogatnom kellett, és csak a legjellemzőbbeket feltüntetni a diaképen. De ez a facebook-os változat, mint mondtam, amúgy is csak válogatás a készülő lexikon teljes anyagából.

A teljes lexikonban lesznek bőven utalók, például a szerepneveknél:

JACQUES 

lásd:

AHOGY TETSZIK (1949), AHOGY TETSZIK (1964)

Mivel egy lexikon mechanikus betűrendben tartalmazza anyagát, lesznek benne összefoglaló utalók, ahol az egy témáról szóló szócikkeket gyűjtöm össze, ezek majd segítik a betűk szerint széttördelt szócikkek közötti kapcsolatok megteremtését.

Függelékként készíteni fogok hozzá egy részletes kronológiát is, amely tartalmazni fogja Gábor Miklós életének fő eseményeit, színházi, filmes szerepeit, rendezéseit, könyveit és még sok mindent s mindezt egy jól áttekinthető elrendezésben, ahol szinkronban láthatjuk majd a különböző területeket.

Az álmom természetesen az, hogy ha majd nagyjából teljes lesz a lexikon, akkor megjelenhessen könyv alakban. Ez, a mai helyzetet tekintve eléggé vágyálomnak tűnik, de ki tudja... Viszont, ha nem sikerülne, akkor sem hiába dolgoztam-dolgozom, mert a világhálón mindenképpen nyilvánosságra hozom valamilyen, a facebook-nál teljesebb formában. Ehhez úgy érzem, még a blog lehetőségei sem elegendők, így foglalkoztat a gondolat, hogy legyen egy saját honlapom, és akkor majd ott. Az ugyan szintén igényel némi anyagi ráfordítást (tárhely, domain-név megvétele, stb.), de korántsem annyit, mint egy nyomtatott könyv kiadása. Úgyhogy nem céltalan a munka, dolgozom is rajta ezerrel! 

Igazából ezt már a Gábor Miklós-centenáriumra meg kellett volna csinálnom, de valahogyan csak mostanra érett meg bennem az elképzelés. Nagyon szeretném a blog mellett ilyen módon is rögzíteni és megőrizni az utókornak az ő csodálatos pályáját és életművét. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése